Högre kompetens med fortbildning
Vi som arbetar med kemi på ett eller annat sätt vet att detta är världens mest intressanta ämne. Ett viktigt uppdrag för Nationalkommittén för kemi är därför att höja lärarnas kompetens i ämnet så att de på ett ännu bättre sätt kan sprida intresset för kemi och vetenskap till eleverna.
 
Samverkansträffar mellan skola och näringsliv
Målet med projektet är att anordna regionala träffar i norra, mellersta och södra Sverige för att skapa plattformar för samverkan mellan gymnasieskolan och näringslivet. I samband med Fortbildningsdagarna i november 2023 arrangerades en första samverkansträff i Göteborg.
 
Kurs i experimentell kemi
Experimentet har en central roll i all naturvetenskap och genom denna kurs kan du som lärare höja den laborativa kompetensen i kemi på din skola. Kursens syfte är att ge deltagarna fördjupade kunskaper i experimentellt baserad kemi. Ambitionen är att stärka och stimulera dig till att i högre utsträckning laborera tillsammans med dina elever.
 
Fortbildningsdagar
Nationalkommittén för kemis Fortbildningsdagar är en årlig fortbildningsaktivitet för kemilärare. Deltagarna är lärare i årskurs 7-9 samt gymnasiet och antalet platser brukar vara begränsat till ca 80 st. Genom att Fortbildningsdagarna flyttar runt mellan de olika lärosätena får föreläsningarna lokal prägel och programmet varierar år från år.
European Crystallography School
Den 28 juni-4 juli 2026 anordnas European Crystallography School, ECS, i Sverige.
 
Din Kemi
Projektet med Din Kemi – ett digitalt läromedelspaket för högstadiets kemi – avslutades och handhavandet av verktyget togs över NTA Skolsamverkan i juli 2024.
Projektet, som resulterade i läromedlet Din Kemi, startade i januari 2018. Det drevs av NKK-ledamöterna Karolina Broman, Ulf Ellervik och Linda Lindberg.
Projektet finansierades av Wallenbergstiftelserna.
 
NCL2024: Nordic Chemistry Learning Conference
Den 23-24:e september 2024 anordnades Nordic Chemistry Learning Conference, NCL2024, i Stockholm.
120 kemilärare från de olika nordiska länderna deltog på mötet som hade temat Chemistry Education in a Changing World.
 
Internationella år
Vi är på olika sätt involverade i att uppmärksamma de internationella år som belyser kemi.
 
2019 Periodiska systemets år
FN utsåg 2019 till Periodiska systemets år eftersom det var 150 år sedan den ryske kemisten Dmitrij Mendelejev presenterade den första varianten av Periodiska systemet – som fortfarande utgör grunden för dagens kemi.
 
2014 Kristallografins år
FN utropade 2014 till Kristallografins år. En av anledningarna var hundraårsminnet av 1914 års Nobelpris i fysik, vilket tilldelades Max von Laue ”för hans upptäckt av röntgenstrålarnas diffraktion i kristaller”.
 
2011 Kemins år
FN utsåg 2011 till International Year of Chemistry, Kemins år. Året ingick i FN:s årtionde för hållbar utveckling med syftet att öka allmänhetens förståelse för kemi och kemisk kunskaps betydelse för att lösa samhällets problem. År 2011 var det också 100 år sedan Marie Curie fick Nobelpriset och ett särskilt fokus låg på att beskriva kvinnornas bidrag till forskning och vetenskap.
Tryckningsbidrag
Monografin Jacob Berzelius – Klarhet och Sanningen 
Människan bakom de vetenskapliga framgångarna 
Jan Trofast 2018 
Allt är gift 
Om dödliga ämnen och deras roll i historien 
Olle Matsson 2018 
Trilogin Jordens Grundämnen och deras upptäckt 
Per Enghag 1999
Landskapsgrundämne
Landskapsgrundämnen är en lista med grundämnen som har tagits fram av Svenska Nationalkommittén för kemi med syfte att stimulera intresset för kemi. Ett grundämne har valts för varje landskap, som en av landskapssymbolerna, och därtill ett grundämne vardera för städerna Stockholm och Göteborg.
Kemilektorslänken
Nationalkommittén var initiativtagare till och drev projektet Kemilektorslänken 2009-2012, med syftet att få gymnasieelever mer intresserade av kemi. I projektet ingick tolv forskarutbildade lektorer utspridda nationellt från Umeå i norr till Lund i söder som länkade mot forskning och näringsliv. Projektet var uppskattat av både elever och lärare – forskningsnära lärande intresserar.
 
 
 
 
 
